Web design 2014 – podsumowanie

Nasze podsumowanie trendów roku 2014 w web designie. Prawdopodobnie wiele z nich pozostanie nadal na topie w kolejnym sezonie. Poniżej 10 mocnych tendencji w projektowaniu stron:

1. Fonty z charakterem

Używając Arial, Georgię czy Verdanę strasznie się ograniczasz. Wraz z rokiem 2014 przyszedł czas na bardziej „spersonalizowane” fonty. Prosty krój bezszeryfowy nadal pozostał trendy, jednak istotne, by miał w sobie „to coś”. Nowoczesne czcionki mają niejako przemawiać do użytkownika. Krój powinien mieć znaczenie i nieść ze sobą konkretny przekaz. Najmodniejsze fonty to takie, które są przejrzyste, eleganckie, nieskomplikowane, pozbawione dodatkowych ozdób.

2. Płaski design

Realizm wyszedł z mody ze względów estetycznych i praktycznych. Ponieważ minimalizm i funkcjonalność stała się wiodącą tendencją, wszelkie przejawy przerostu formy nad treścią odeszły do lamusa – w tym również złudzenie przestrzenności. Flat design sprawia, że layout jest przejrzysty, dzięki czemu użytkownik może znaleźć interesujące go informacje znacznie łatwiej, bo nie jest absorbowany efektami wizualnymi. Rezygnacja z trójwymiarowości wpływa na sprawną obsługę strony, gdyż ładuje się ona o wiele szybciej i jest lepiej przystosowana do ekranu smartfona.

3. Video zamiast tekstu

Zdecydowanie rezygnujemy z przeładowania strony tekstem. Użytkownik stał się na tyle wygodny, że nie ma zamiaru siedzieć i czytać litanii serwowanych przez zgorzkniałych copywriterów. Zamiast pisać, nagraj film, a video umieść na stronie. Jak pokazują badania, internauci znacznie dłużej pozostają na stronie, gdzie zamieszczony został film. Jeżeli jednak bardzo zależy Ci na tekście – zrób animację, łączącą w sobie ruchomy obraz, dźwięk i komunikat tekstowy. A jeśli jesteś zupełnie przeciwny video – zdecyduj się przynajmniej na infografikę.

4. Landing page i to dłuuugi

Kolejny silny trend tego roku, to pojedyncze strony lub długo skrolowane landingi. Właściwie możemy obserwować ten trend już od paru lat. Faktem jest, że jeśli nie musisz umieszczać na stronie obszernego kontentu, opcja landing page’a jest najlepszym rozwiązaniem. Co jednak jest nowego w tym starym trendzie? Lepsze rozplanowanie layoutu. Dawniej landingi były przeładowane tekstem, teraz – są znacznie „lżejsze”, mimo że wcale nie krótsze.

5. Więcej bieli

Layout musi być czysty. Dodatkowe ozdoby nie wchodzą w grę. Biały background, 3 ikonki i odrobina tekstu plus wtyczki społecznościowe. I wystarczy. Treść nie musi być nawet wycentrowana, niech zostanie wyrównana do lewej. Strona ma sprawiać wrażenie przejrzystej, czytelnej i takiej, nad którą grafik nie musiał się wiele napracować.